Monday, October 5, 2009

korang tolong pls...give me advice....

hari ni aku bangun awal dari biasa...10 min je pun awalnya dr biasa...alasanku,ada parcel customer yg belum diwrap...so aku memulakan hari ku dgn lalala...syiok jugak ye,bangun awal,mandi awal...hubbyku dah siap2 nak gi keje...qistina masih lagi lena..
sesudah mandi,aku amik baju yg ku teringin nak pakai...seingat aku,baju tu dah dekat setahun aku xpakai...last masa hari abang sulungku meninggal...tgk2,alamak..kat ketiak dah koyak la pulak..aku jahit..tp memang xde rezeki nak pakai sbb puas ku cari tudung purple utk dimatchkan ngan baju tu,tp x jumpe...parcel client x balut lg ni...
dipendekkan citer,qistina terjaga awal dr biasa...aku xde kisah mana pun,cume pergerakan ku sedikit terbantut la...tp pg ni,mak aii..bnyk cekadak la plak..xmau duk sorang2 ngan menan die..aku layan lagi..menangis je..so ke hulu,ke hilir aku pimpin la tgn die,bawak bersama..kang,klu aku dukung,manjanya makin menjadi2...aku pnskan susu yg aku kuarkan dr peti ais...dah suam tu,die nak la pulak...dah la susu aku ni malu2 dah nak kuar skang...elok tgh minum,aku gi la iron tudung..upenye,die tgh cari aku,bile aku menyahut,'mama kat cni'..meraung pulak lg sekali...dah 2 kali dlm tempoh 15min...
then,canner ntah boleh ada mancis pulak ats meja(papa la ni-tp die x smoke),qistina pun menyambar la...bukan main susah lg nak mujuk suh kasi kat aku...kang klu aku rampas terus,nanti die apply pulak kat kwn2 die kat umah baby sitter..puas pujuk,sekali tgn die terlps genggaman mancis tu...aku amik la peluang tu amik mancis tu n simpan..uwaaaa!!!!!!!utk kesekian kalinya...wah,anak aku ni memang ratu air mata...
skang ni,memang camtu la rutin aku ngan qistina sejak 3,4 bulan ni..die xleh langsung aku hilang dr pandangan...katalah aku bwk die ke dapur sbb aku nak basuh pinggan..die xbagi n tolak2 aku dr sinki...klu menggoreng pun sama,die tolak aku dr terus menggoreng...xpun,die tarik kaki aku...
klu aku nak lipat kain pulak,die sibuk punggah balik kain yg aku lipat...klu aku vacuum umah pulak,die nangis sbb takut dgr bunyi vacuum tu...
haii...penat nak layan kerenah anak dara yg sorang ni...namun,die la penawar,dia lah racun bg kami...kengkadang,aku xde solution nak bg die leka main @ tgk tv so that aku leh uruskan keje2 yg melambak kat umah tu...fyi,hubby aku sampai umah dr tempat keje around 7-8..& baby pulak lbh prefer ngekor aku wat keje dr lepak2 ngan papa die kat depan...kengkadang,aku rasa aku dah fail educate die utk jd good girl n indipendent..
so guys,pls help me...apa aku nak buat ek utk jadikan qistina lbh indipendent....n apa punca die jd camtu...

2 comments:

  1. To Mama Qistina,

    walaupun lum ada pengalaman, tp melalui bacaan n pengalaman rakan-rakan, maybe Qis mcm tu coz waktu ni, dia amat memerlukan perhatian yg lebih.tp mama Qis harus bersyukur coz Qis sanggup ditinggalkan kepada penjaga masa Mama Qis g keje..Lama tuh! Dr jam 8-5.Hampir 9 jam.Makanye, tak heranlah bila dia nampak jek mama die, asyik nak berkepit jek. Dia rindu sangat sebenarnya kat mama die. apepun, kalu Mama Qis still nak Qis tu independent, kenalah berkorban sket. Antaranya, kenalah sampai hati untuk marah lebih sket..Tp berpada-pada lah. jgn smpai Qis rasa Mama die tak sayangkan die plak. Lagi satu, selalulah adakan masa untuk berbual dengan dia..bgtau dia apa yg kita hendak dari dia..Katalah kita nak dia independent dan kurg kacau kita, bgtau dia, "Qis sayang,mama sayang Qis.Tp mama banyak keje rumah. Kalau Qis bg mama wat keje, mama hargai sangat2!"Jgn putus asa untuk bgtau die perkara yg sama setiap masa. Kita anggap je yg dia faham walaupun hanya Tuhan je tahu setakat mana dia faham kata-kata kita.Then, Mama Qis, doa banyak2 dan selalulah tiub di ubun2 Qis selawat atau doa2 tertentu.Mudah-mudahan Qis akan lembut hati dan sayangkan kita walaupun kita selalu marah-marah dia.Untuk jangka masa panjg, mesti usaha yg kita mulakan sekarang akan berhasil.Ok Mama Qis, esok2 kita plak nak minta advice yek.

    ReplyDelete
  2. kmmg cmtu agknye bila ank2 nk mmbesar ni..ku xde penaglaman lak..sbb darwishes ni pn baru nk msuk 9 bln...tgu la nnt cmne perangai dorg lak..

    ReplyDelete